Gezond eten

Om direct na de bevalling op dieet te gaan is niet verstandig. Wel is goede voeding belangrijk, zeker als je borstvoeding geeft. Wat heb je als vrouw nodig aan voedingsmiddelen na de bevalling? Lees het hier.

Ontzwangeren

"Negen maanden op, negen maanden af" is een bekende uitspraak. Je mag niet verwachten dat je direct na de bevalling alle extra kilo's weer kwijt bent en je lichaam weer net zo strak is als voor de zwangerschap. En het is zeker waar dat je lichaam na de bevalling wat tijd nodig heeft om alle hormonen en vetreserves weer weg te werken. Maar je kunt, als je wilt, daar zelf ook wel een beetje bij helpen.

Gezond eten na de bevalling

Na de bevalling ben je vaak dikker en zwaarder dan vóór de zwangerschap. Dat komt deels door vetreserves die je hebt opgebouwd voor de borstvoeding. Maar aan het einde van de zwangerschap heb je waarschijnlijk een stuk minder bewogen dan normaal, en wellicht heb je in de zwangerschap zelf ook wel wat minder gelet op je voeding - een kilootje meer of minder valt met zo'n dikke buik niet zo snel op.

Om nu te gaan lijnen is geen goed idee, zeker niet als je borstvoeding geeft. Wel is het belangrijk om gezond te eten. Kijk hier wat onze diëtiste zegt over goede voeding voor de periode na de bevalling.

Oefeningen en sport na de bevalling

Bekkenbodemspieren

In het kraambed kun je al beginnen met spierversterkende oefeningen voor de bekkenbodem. Deze spieren hebben het flink te verduren gehad en zijn behoorlijk uitgerekt. Het is zaak om deze spieren snel weer te trainen. Probeer bijvoorbeeld of je de spieren van je vagina kunt aanspannen en loslaten. Bekkenbodemspieren kunnen altijd en overal geoefend worden. Span je bekkenbodemspieren aan en stel je voor dat je ze in kleine stapjes omhoog moeten duwen. Houd ze bij iedere stap even vast en span ze dan weer iets sterker aan - alsof je je plas moet houden. De terugweg laat je ook in stappen verlopen, totdat je alles weer ontspant. In totaal span je ze 5 tot 10 seconden aan. Begin met twee keer per dag. Na een tijdje, wanneer je het gevoel hebt dat je spieren al iets sterker zijn, kun je de oefeningen uitbreiden.

Buikspieren

Buikspieroefeningen mag je zeker direct na de bevalling nog niet doen. In de zwangerschap kunnen de grootste buikspieren, de rechte, uit elkaar gaan staan. Na de bevalling voel je dan dat je twee tot vier vingers tussen de spieren kunt plaatsen. Dit gaat vanzelf dicht wanneer de spieren sterker worden. Doe de eerste tijd nog zeker geen zware oefeningen met de buikspieren: de bekkenbodem is nog niet stevig genoeg. Even kort je buikspieren aanspannen is voorlopig genoeg.

Bewegen om af te vallen

Wat wel goed is, zodra je dat kunt, ga lopen. Als je een zware bevalling of keizersnede hebt gehad, zal je in het begin nog niet zover komen, maar probeer uit wat lukt. Je bouwt snel conditie op. En wat is er nou gezelliger dan er samen met de baby in de kinderwagen er op uit en tegelijk aan je conditie werken?

Sporten

Echt sporten is pas aan te raden vanaf de zesde week na de bevalling. Tegen die tijd mag je ook weer zwemmen (als het vloeien is gestopt). Net als zwemmen zijn joggen of fietsen prima sporten om mee te beginnen. Begin rustig en bouw het langzaam op, doe het geheel in je eigen tempo. Wil je naar de sportschool, vraag je trainer of begeleider om een aangepast programma waarmee je snel weer meer conditie krijgt en weer sterker wordt.

  • pasgeboren baby in bad doen
    Ontwikkeling van je baby

    Je baby is nog klein maar ontwikkelt zich razendsnel. Wat zijn de belangrijkste mijlpalen in het eerste jaar?

  • dip na de geboorte
    Postnatale depressie

    Een paar kraamtranen zijn heel normaal, en alle hormoonschommeling in je lijf doen vreemde dingen met je, dat hoort er bij. Maar als je steeds maar ellendig blijft voelen is het mogelijk dat er sprake is van een postnatale depressie.

Meer over de bevalling: