• Gratis Zwangerkadoos

    Zwangere vrouwen ontvangen gratis de Zwanger- en BabyKadoos, het magazine Zwanger & Zo en vele andere extra’s. Na ontvangst van de ingeschreven persoonlijke ophaalkaart kan de ZwangerKadoos opgehaald worden bij een Etos-winkel naar keuze. De BabyKadoos ontvang je na de geboorte van je baby.

Meer over zwangerschap:

 

Welke voeding heb je nodig tijdens de zwangerschap?

Welke voedingstoffen heeft een vrouw nodig tijdens de zwangerschap?

Gemiddelde behoefte zwangere vrouw

Brood 6-7 sneetjes Zorg voor voldoende inname van vezels (volkoren- tarwebrood, groente en fruit) Voedingsvezels helpen bij een goede stoelgang.
Aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten 4-5 stuks of 4-5 opscheplepels (200-250 gram)
Groente 4 opscheplepels (200 gram)
Fruit 2 stuks (200 gram)
Zuivel 2 - 3 glazen melk of ander melkprodukt (450 ml)
1-2 plakken kaas (30 gram)
Zwangere vrouwen hebben iets meer calcium nodig dan normaal
Vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers 100-125 gram (gaar gewicht) Inclusief broodbeleg. Op brood gaat ongeveer 15 gram vleeswaar. Bij de warme maaltijd is 80 gram gaar vlees, vis voldoende.
Halvarine, margarine, bak- en braadproducten 30-35 gram (5 gram per sneetje brood)  
Dranken 1,5-2 liter (inclusief melk)

Extra vitamine D, ijzer, foliumzuur

Bovenop de normale voeding is in de zwangerschap nog extra foliumzuur, vitamine D en soms ijzer nodig:

Ijzer In het laatste trimester kan ongeveer 5 milligram extra ijzer per dag nodig zijn. Dit is alleen indien het Hb gehalte te laag is. IJzerrijke producten gebruiken als vlees ,vis, (blad)groente, fruit en appelstroop. Plantaardige producten bevatten ijzer dat beter opgenomen wordt in combinatie met vitamine C (sinaasappelsap, appelsap)
Foliumzuur (*) Supplement gebruiken met 400-500 microgram. Vanaf 4 weken voor tot 8 weken na de bevruchting. Voldoende inname van foliumzuur geeft een mindere kans op een baby met een open ruggetje.
Vitamine D 10 microgram extra gebruiken Voor alle zwangeren geldt: 10 microgram extra vitamine D in de vorm van supplementen gebruiken gedurende de hele zwangerschap. Vitamine D zorgt dat calcium uit de voeding beter kan worden opgenomen en daarmee voor een betere opbouw van het skelet.

(*) De behoefte aan vitamine D en foliumzuur (vitamine B11) is zo hoog dat deze inname alleen met supplementen kan worden bereikt.

Dit voedingsschema voor de zwangere vrouw is samengesteld door Diana Vredegoor, diëtiste