Goed speelgoed moet aansluiten bij de ontwikkelingsfase van een kind. Zo spelen baby’s anders dan peuters, en is speelgoed voor peuters en kleuters anders dan dat van schoolkinderen. Waar spelen kinderen in de basisschoolleeftijd graag mee?
Buiten spelen
Vaak spelen kinderen van deze leeftijd het liefst buiten: met fietsen, rolschaatsen, ballen natuurlijk of op de trampoline. Vergeet ook de rages onder de straatspelletjes niet. Zo is het knikkertijd, en dan is het weer een en al touwtjespringen dat helemaal in is of moet het skateboard mee. En wat te denken van Squishy?! Ook op het schoolplein.
Tips:
- voetbal
- springtouw
- skates/rolschaatsen
- vishengel
- skateboard
- step
- snorkel en zwembril
Wat leuk is, is ook per leeftijd een beetje verschillend.
Het schoolkind neigt naar realiteit
Het schoolkind houdt van speelgoed dat “echt” lijkt. Een nét echte naaimachine, een trein, maar ook nog steeds verkleedkleren. De babypoppen waar de kleuters zo lief vader- of moedertje mee spelen worden ingeruild voor stoere actiehelden en knappe barbiepoppen met hoge hakken en hippe kleding. En met blokken bóuw je, verder niet. De enorme fantasie van het jongere kind dat van een takje een geweer kon maken en van een gordijn een hut lijkt wat minder te worden.
Tips:
- barbiepoppen en actionman
- naaimachine
- tafelvoetbal
- lego
- radiografisch bestuurbaar speelgoed
- elektrische trein
- playmobil, bijvoorbeeld poppenhuis
Knutselen en experimenteren
Net als jongere kinderen knutselen kinderen op de basisschoolleeftijd nog graag. Ze zijn motorisch inmiddels wat verder, en het materiaal kan daar dus aan worden aangepast. De duplo kan in de kast en wordt vervangen door lego. Met name ook de technische bouwdozen zijn nu in trek bij de wat oudere schoolkinderen. Een eigen bureautje of tafel om zelf aan te werken is natuurlijk top.
Tips:
- naai- of borduurspullen, haken, handwerken
- pottenbakken
- fimoklei
- mozaïek
- bouwplaten
- modelbouw, constructiesystemen
Beeldschermen
Wat grotere basisschoolkinderen zitten het liefst de hele dag achter een scherm, lijkt het. De iPad of tablet is niet uit hun handen te slaan. Films kijken, gamen, op de Playstation of Nintendo Switch. Het spelen van bordspellen kan heel leerzaam zijn. Er zijn zat educatieve spellen die aansluiten bij schoolvakken, maar ook met tactische of strategische spellen of spellen die om goede oog-hand-coördinatie vragen kunnen goed zijn voor de ontwikkeling. Minecraft, dat tegenwoordig zelfs op scholen wordt gebruikt als lesmateriaal, is natuurlijk een heel goed voorbeeld van hoeveel kinderen kunnen leren van het spelen van games.
Maar: alles met mate! Te lang stil zitten en naar een scherm staren is zeker niet goed voor de ogen en de rest van het lichaam en de ontwikkeling is dan ook te eenzijdig.
Motiveer je kind dus ook om op tijd de schermen weg te doen en zet ze aan tot creatief of sportief spel. Muziek maken, knutselen, iets bouwen of met zijn allen een spel doen. Gezelschapsspelletjes waarbij je elkaar kunt aftroeven zijn populair op deze leeftijd. Alles lijkt nu om prestaties te draaien! Vergeet ook niet dat kinderen soms nog wat meer moeten leren om te gaan met winst en verlies.
Tips:
- dobbelsteenspellen
- spellen met letters en cijfers
- vraag- en antwoordspellen, elektronische spellen
- apps als “De Rekenkoning” of Minecraft (op tablet of pc)
Nieuwsgierig en leergierig
Rond het tiende jaar begint een kind steeds minder interesse in écht speelgoed te krijgen zoals auto’s en poppen. Ze gaan auto’s zelf in elkaar zetten met behulp van technisch constructiespeelgoed en bouwpakketten. Hoe ouder ze worden, hoe meer gegrepen wordt naar ware schaalmodellen.
Ook raken kinderen op deze leeftijd meer geïnteresseerd in de wetenschap. Kinderen zijn nu uiterst nieuwsgierig en willen alles onderzoeken. Technisch speelgoed is leuk, maar ook de zogenaamde informatieve boeken, of filmpjes vol wetenswaardigheden. Willem Wever. Er zijn ook zat hele leuke apps en games die aansluiten bij interesses op het gebied van schoolvakken zoals rekenen, talen, geschiedenis of aardrijkskunde.
Tips:
- microscoop
- kompas, zaklantaarn, vergrootglas
- technische bouwdoos of scheikundedoos
- Topo apps
- radiografisch bestuurbare auto
- rubik’s qube of ander soort moeilijkere puzzels
Bron: Stichting Speelgoed Nederland
*Dit artikel bevat gesponsorde content