Hoeveel mag je aankomen in de zwangerschap

Bereken je ideale gewichtstoename

Aankomen in de zwangerschap

Tijdens je zwangerschap kom je flink wat aan, en dat is normaal. Je baby wordt steeds groter en zwaarder, maar ook je lichaam verandert om de omstandigheden optimaal te maken zwangerschap, bevalling en borstvoeding.

Kom je te weinig aan dan kan dat ten koste gaan van de groei en gezondheid van de baby. Te veel aankomen is natuurlijk ook niet goed. Niet voor de baby en niet voor de moeder. De kilo’s die je er nu bij eet krijg je er straks niet zo makkelijk meer af.

Hoeveel kun je aankomen?

Wat een normale gezonde gewichtstoename in de zwangerschap is, is niet voor iedereen hetzelfde. Dit is onder meer afhankelijk van je BMI dat je had vlak voor de zwangerschap. Wanneer je BMI laag is, zal je lichaam meer reserves moeten opslaan. Heb je een hoog BMI dan is dit minder nodig. Hieronder vind je een on-line tool om te berekenen wat voor jouw situatie een gezonde gewichtstoename is.

Niet lijnen, wel gezond eten

Tijdens de zwangerschap op dieet gaan is geen goed idee. Wel kun je je aan een gezond eetpatroon proberen te houden zonder (te veel) snacks of koek. Lees hier wat je allemaal nodig hebt aan voedingsstoffen tijdens de zwangerschap. Kom je naar jouw idee te veel of te weinig aan, overleg dat met je verloskundige of arts.

Verdeling gewichtstoename zwangerschap

De eerste paar weken van de zwangerschap zul je vrijwel niets aankomen, en misschien juist wel wat afvallen omdat je misselijk bent bijvoorbeeld. Na het eerste trimester kom je wat meer aan, de sterkste toename kun je echter verwachten tussen week 21 en 30. Daarna gaat het weer wat langzamer tot je tegen het einde van de zwangerschap niet veel zwaarder meer zal worden.

Gewichtstoename per week

De gemiddelde verdeling van de gewichtstoename per week van de zwangerschap:

week  1 t/m 12 ………… 0%
week 13 t/m 20 ………. 25%
week 21 t/m 30 ………. 50%
week 30 t/m 26 ………. 25%
week 37 t/m 40 ………… 0%

Verdeling zwangerschapsgewicht baby en moeder

Aan het einde van de zwangerschap zijn al die aangekomen kilo’s als volgt verdeeld over jouw lichaam en dat van de baby(we nemen een gemiddelde gewichtstoename van 12,5 kilo als voorbeeld):

baby ………………………………… 3 – 4 kilo
baarmoeder ……………………… 1 kilo
placenta …………………………… 0,5 kilo
extra bloed ……………………….. 2 kilo
borsten …………………………….. 0,5 kilo
extra vetvoorraad ………………  3 kilo
extra vocht/vruchtwater ………. 2 kilo

En hoe je straks weer van die extra kilo’s afkomt lees je op ontzwangeren: je oude lijf weer terug.

Bronnen: verloskundigenamersfoort.nl voedingscentrum, gezondr