• angst
    Kinderangsten

    Monster onder het bed, of angst dat er oorlog komt? Elke fase van ontwikkeling kenmerkt zich door zijn eigen angsten. Omdat kinderen nog niet alles van het leven begrijpen, zijn ze vaker angstig dan volwassenen. Naast verlatingsangst zijn angsten als gevolg van fantasie of oordeel van anderen veel voorkomend.

Kinderen en vegetarisch eten

kind eet

Kinderen kunnen om verschillende redenen geen of weinig vlees eten. Omdat ze het niet zo graag lusten, omdat de rest van het gezin nu eenmaal ook vegetarisch eet, omdat ze het op een bepaalde leeftijd zelf niet meer willen uit overtuiging...

Vlees is zeker niet elke dag nodig. Drie keer per week vlees is genoeg. Eet je kind geen vlees (of vis) maar wel melk , eieren en kaas dan is het zeker mogelijk om gezond te eten, maar let wel op een paar belangrijke punten.

Tekorten voorkomen bij vegetarisch eten

Let op dat je kind geen tekorten aan voedingsstoffen binnenkrijgt bij een vegetarisch voedingspatroon.

Ijzer

IJzer komt behalve in vlees ook voor in groente en peulvruchten, brood en graanproducten en natuurlijk in plantaardige vleesvervangers (tahoe, tempè, sojabrokjes, valess, vegetarische burgers, vegetarische schnitzels en vegetarisch gehakt). Kaas bevat veel verzadigd vet en géén ijzer, dus is géén volwaardige vleesvervanger. Ook Quorn bevat te weinig ijzer om een volwaardige vleesvervanger te zijn.

Let wel, ijzer uit vlees wordt beter opgenomen dan ijzer uit plantaardige producten. Vitamine C kan echter helpen om de opname van ijzer uit plantaardige producten bevorderen. Zorg daarom bij elke maaltijd voor groente en/of fruit. Bijvoorbeeld gekookte groente of rauwkost, maar ook sinaasappel-, grapefruit-, ananas- of tomatensap is rijk aan vitamine C.

Vitamine B12

Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Vegetariers die wel eieren en melkproducten tot zich nemen krijgen over het algemeen genoeg vitamine B12 binnen. Veel vleesvervangers/vegetarische voedingsmiddelen zijn ook verrijkt met vitamine b12. Waardoor er geen tekorten kunnen ontstaan. Mochten deze niet genomen worden dan is het advies om extra vitamine b complex te nemen.

Vitamine D

Let er ook op, in verband met osteoporose (botontkalking) dat er voldoende vitamine D binnen komt. Plantaardige voeding bevat van nature geen vitamine D. Aan margarine is het vitamine toegevoegd en natuurlijk krijgt je vitamine D via blootstelling aan zonlicht in de periode dat de zon voldoende hoog staat. Voor kleine kinderen en risicogroepen geldt overigens het advies al (ongeacht de voeding) om extra vitamine D in tabletvorm of druppels te nemen.

Vegetarisch eten voor baby's en kleine kinderen

Ook kleine kinderen kunnen al een volwaardige vegetarische voeding gebruiken. Vanaf 6 maanden kunnen zij fijngemaakte tofu, ei en peulvruchten eten. Vleesvervangers en tempè bevatten vaak veel zout en zijn pittig gekruid en kunnen beter pas vanaf 1 jaar gegeven worden. Opvolgmelk bevat meer ijzer dan koemelk en heeft daarom de voorkeur.

Veganistisch eten voor kinderen

Veganisten eten helemaal niets wat van dierlijke oorsprong is. (Dit in tegenstelling tot lacto-ovo-vegetariers die wel kaas, eieren en melkproducten gebruiken). Zonder gebruik van toevoegingen of supplementen is het vrijwel niet mogelijk om alle voedingsstoffen in voldoende mate binnen te krijgen. Dit geldt zeker voor kinderen. De kans op een tekort aan bepaalde voedingsstoffen is groot, denk aan vitamine B12, B2 en calcium.

Een tekort aan voedingsstoffen zoals dat kan optreden bij een veganistische voedingswijze kan leiden tot groeiachterstand en leerachterstanden.

Meer weten over vegetarisch eten?

Wil je meer informatie over gezond vegetarisch of veganistisch eten? Kijk eens op www.voedingscentrum.nl.

Een hele leuke site met elke dag nieuwe vegetarische recepten voor kinderen vind je op veggiesvoorkabouters.blogspot.com.