Geboorteplan maken

Heb jij je geboorteplan al gemaakt? Het geboorteplan is een document bedoeld voor jezelf, de verloskundige, kraamhulp en andere die de bevalling mogelijk bijwonen, waarin je jouw wensen en verwachtingen opschrijft.

Zwangerschapscursussen

Het is zeker geen verplichting, maar het is vaak wel heel nuttig om een cursus te doen tijdens de zwangerschap. Afhankelijk van de soort cursus ligt de focus meer op informatie, het oefenen je lichaam of juist wat meer gezelligheid en het leren kennen van andere zwangeren. Vaak is een belangrijk punt bij de zwangerschapscursus hoe je tijdens de bevalling de weeën het beste kunt opvangen. Hoe je je kunt ontspannen (ook tijdens de bevalling!) en hoe je tijdens je zwangerschap een goede houding kunt houden ondanks veranderingen in je lichaam. Ook het oefenen van de bekkenbodemspieren en het bewust gebruik daarvan (ontspannen en aanpassen) komt meestal wel aan de orde.

Zwangerschapscursussen zijn er in alle soorten en maten. Je kunt denken aan yoga, samen bevallen, zwangerschapsgym, haptonomie, mensendieck... Kies vooral iets wat bij je past. Bij een aantal cursussen is de partner ook welkom, soms alleen voor een gedeelte van de lessen. De meeste cursussen bieden vooral veel informatie, leren je ontspannings- en ademhalingsoefeningen en bijvoorbeeld massagetechnieken die je partner kan toepassen tijdens het eerste deel van de bevalling. Er zijn groepscursussen (leuk als je ook nog wat contacten met andere zwangere vrouwen wilt opdoen) en individuele cursussen.

Enquette

Eerder op deze site hebben we de lezers wel eens gevraagd of en zo ja welke zwangerschapscursus ze deden of gedaan hadden. Dit was de uitslag:

Zwangerschapsgym 29%
Nee, daar heb ik geen zin in 26%
Zwangerschapsyoga 23%
Samen bevallen 10%
Caesar/Mensendieck 7%
Zwemmen voor zwangeren 3%

Overzicht cursussen

Samen bevallen

Deze cursus doe je samen met je partner! Het doel van de cursus is om je samen voor te bereiden op de bevalling om deze zo natuurlijk en ontspannen mogelijk te laten verlopen. Ook de partner wordt dus goed voorgelicht en betrokken bij de zwangerschap. Behalve uitleg over wat er verandert in het lichaam van de vrouw en hoe de baby groeit leert de partner ook hoe hij tijdens de zwangerschap en bevalling de vrouw kan ondersteunen. Denk aan massages, of hoe haar te helpen bij de ademhalingstechnieken.

Het idee is dat Je begint met deze cursus rond week 24 , er is nog één les na de bevalling om ervaringen uit te wisselen en baby's te bewonderen. De cursus Samen Bevallen wordt meestal thuis bij een cursusleidster gegeven.

Zwangerschapsgym

Dit is een van de meest populaire cursussen bij zwangeren. Je krijgt veel informatie over de zwangerschap en de bevalling. Maar ook veel praktische oefeningen om te leren ontspannen en oefeningen die je helpen de spieren te versterken die het meest belast worden tijdens de zwangerschap en de bevalling. Ook voor de tijd na de bevalling zul je deze oefeningen kunnen gebruiken! Bij een aantal van de lessen mag je je partner meenemen.

Het leuke van zwangerschapsgym is dat je altijd in een groepje zit met andere vrouwen die ongeveer op dezelfde datum zijn uitgerekend. Ideaal dus om ervaringen uit te wisselen.

Met zwangerschapsgym begint je meestal in de vijfde of zesde maand van de zwangerschap. De lessen gaan door vlak voor de bevalling. Een paar weken na de bevalling heb je meestal ook nog een aantal lessen om te oefenen hoe je je spieren weer goed kunt gebruiken en weer in conditie kunt komen. En natuurlijk zijn de lessen na de bevalling ook weer een goede gelegenheid om bij te praten met de andere moeders.

De cursussen worden verzorgd door de thuiszorgorganisatie.

Zwangerschapsyoga

Bij zwangerschapsyoga leer je hoe je de veranderingen die zich in je lichaam voordoen kunt ervaren en hoe je je alvast verbonden kunt gaan voelen met je ongeboren kind. Daarnaast bereidt zwangerschapsyoga je voor op een zo ontspannen mogelijke bevalling. Je leert ademhalingstechnieken, ontspanningsoefeningen, lichaamshouding tijdens de zwangerschap, omgaan met pijn en vooral te luisteren naar je eigen lichaam en vertrouwen op je eigen lichaam. Praktijk en theorie wisselen elkaar af.

Belangrijk is dat je de tijd van de zwangerschap prettig doorkomt en goed met jezelf leert omgaan. Aandachtspunten tijdens de cursus zijn dan ook de houding, tillen, bukken etc. en spierversterkende oefeningen.

Bij een aantal lessen is het de bedoeling dat de partner meekomt. Hij leert massagetechnieken en zal ook leren hoe hij tijdens de bevalling kan helpen de vrouw te helpen ontspannen en haar kan helpen bij haar ademhalingstechnieken.

Start vanaf 20 weken of vanaf de vijfde maand, bij een aantal lessen is de partner ook welkom. Na de bevalling worden er soms ook nog lessen gegeven - denk aan versterking van de bekkenbodemspieren en je weer fit voelen in je eigen lijf.

Natuurlijk zal de preciese invulling van de zwangerschapsyoga verschillen per cursus. Afhankelijk ook van de docent zal op het ene onderdeel wat meer nadruk worden gelegd dan op het andere.

Haptonomie

Haptonomie is een speciale vorm van fysiotherapie en gaat in wezen over contact en over hoe goed contact bijdraagt aan een zinvol (samen)leven. In deze zwangerschapscursus haptonomie leert de moeder luisteren naar haar lichaam zodat ze ook tijdens de bevalling beter aan zal voelen wat ze het beste kan doen. Daarnaast leert zowel moeder als vader al voor de geboorte via de buik van de moeder contact te maken met het kindje en zo alvast een band op te bouwen. Je leert bijvoorbeeld dat je baby reageert wanneer jij of je partner met de handen over je buik gaat door ernaar toe te "zwemmen".

De lessen zijn meestal niet in groepsverband maar alleen voor jou en je partner.

Mensendieck

Ook mensendieck is gericht op de verandering van je houding en beweging tijdens de zwangerschap om lichamelijke klachten te voorkomen. Hoe lopen de spieren door je lichaam, hoe kun je ontspannen en welke houding kun je het beste aannemen, perstechnieken en ademhalingsoefeningen zijn de onderwerpen in deze cursus.

Je volgt de cursus (soms samen met je partner) vanaf de 26e week van je zwangerschap.

Cesartherapie

Ook Caesartherapie is vooral gericht op het aanleren van een goede houding en manier van bewegen (ondanks dikke buik!) om zo klachten te voorkomen. Vanaf de vierde maand van de zwangerschap.

Zwangerschapszwemmen

Veel zwembaden organiseren wel een wekelijks uurtje zwemmen voor zwangere vrouwen. Met extra warm water en wat oefeningen die je tot op het einde van je zwangerschap kunt blijven doen. Heerlijk ontspannend omdat je in water het extra gewicht niet meer zo erg voelt.

Zwangerschapshypnose

De cursus hypnose is geschikt voor vrouwen die erg opzien tegen de bevalling en de pijn daarbij. Hypnose klinkt soms eng, maar het is eigenlijk een manier om je lichaam te ontspannen terwijl je zelf wel helemaal geestelijk "bij" blijft. De cursus leert je jezelf te hypnotiseren door middel van een cassettebandje. Thuis regelmatig oefenen!

Hypnobirthing is een (zwangerschapshypnose) cursus voor aanstaande ouders (dus niet alleen de moeder) om samen gebruik makend van zelfhypnose zich voor te bereiden op de aanstaande geboorte. Door zelf de techniek eigen te maken, te ontspannen en door middel van eenvoudige ademhalingstechnieken, nemen de ouders de regie over de geboorte ter hand en zullen ze een soepel en harmonieuze geboorte ervaren. Het is dus zeer nadrukkelijk niet alleen voor moeders die erg tegen de pijn op zien, maar voor iedereen die de geboorte, samen met haar partner, heel bewust wil ervaren en inzet op een comfortabele geboorte, zonder de ongemakken die jammer genoeg nog vaak voorkomen.

Tijdens de cursus wordt het volgende geleerd:

  • Inzicht in de werking van de spieren die bij de geboorte gebruikt worden;
  • Het activeren van lichaamseigen endorfine, ter vervanging van het stresshormoon, dat pijn veroorzaakt en de spieren doet verkrampen;
  • Het gebruik van zelfhypnose: de partner zal leren de moeder te helpen haar aandacht te focussen tijdens de geboorte;
  • Het loslaten van (oude) geloofsovertuigingen en angsten over de geboorte alsmede alle bedenkingen over zwangerschap en ouderschap. In plaats daarvan ontwikkelen de ouders voor de geboorte een diepere band met hun  baby en zullen ze kunnen ervaren dat de baby een deelnemer is aan het geboorteproces.
  • Ademhalingstechnieken die zorgen voor een korter en aangenamer geboorteproces;
  • De aanmaak van en controle over de lichaamseigen en natuurlijke verdoving;
  •   De oorsprong van de mythe dat pijn een onderdeel van een normale geboorte zou zijn;
  • Oefening in diepe ontspanning, tussen en gedurende de golvingen van de baarmoeder;
  • Waarom er in andere culturen vrijwel geen ongemak en pijn tijdens de geboorte wordt ervaren;
  • Hoe het lichaam van de moeder is ontworpen in harmonie met de natuur.

HypnoBirthing bestaat reeds 17 jaar in het buitenland en heeft daar haar sporen ruimschoots verdiend.

Voor adressen en telefoonnummers vraag de verloskundige of thuiszorg bij jou in de buurt.

Ook interessant:

  • Do's en don'ts in de zwangerschap

    Zwanger, of bijna zwanger? Dan liever geen alcohol! Maar mag je wel naar de sauna? En hoe zit het met vlees eten?

  • Klachten en kwaaltjes zwangerschap

    Heb jij ook last van maagzuur, vocht vasthouden, pijn in je bekken of andere zwangerschapskwaaltjes? Waar komt het vandaan, wat is normaal en wat kun je er aan doen om de klachten te verlichten?

Meer over zwangerschap: