Baby algmeen

De 7 leukste sporten voor je kind om mee te beginnen

Een actieve geest: de 7 leukste sporten voor je kind!

Wil je je kind een cadeau geven waar hij levenslang van zal profiteren? Schrijf hem dan in bij één van de vele sportclubjes die Nederland te bieden heeft. Sporten en andere gepaste fysieke activiteiten zullen de kleintjes onder ons zowel sociaal als motorisch een voorsprong geven, en met goede steun en aanmoediging geldt voor iedereen dat de kans groot is dat de interesse in bewegen wordt opgewerkt.

Ouders denken vaak al snel aan een voetbalclubje of judo voor hun kind, maar er zijn veel meer opties. In dit artikel bespreken we welke andere sporten er geschikt zijn voor kids in de leeftijdscategorie 4 tot en met 8 jaar.

7 sporten en sportclubjes voor jonge kinderen

 

Zwemmen

Iedereen brengt graag een weekend door in een subtropisch zwemparadijs met torenhoge duikplanken en oneindige glijbanen. Maar zwemmen is behalve heel leuk ook nog eens erg gezond. Er zijn al clubjes voor peuters en zelfs baby’s in het zwembad, maar echt leren zwemmen begint vaak pas met een jaar of 4, 5. Zwemles is voor de kinderen van 4 tot en met 8 jaar de perfecte manier om te leren omgaan met hoogte- of watervrees, en omdat er in groepjes wordt gezwommen is het ook nog eens gezellig. Zwemmen kun je niet verleren, dus je zoon of dochter zal zijn of haar hele leven van lessen profiteren. En wist je al dat zwemmen de longsterkte verbetert doordat ademcontrole wordt aangeleerd in het water?

Zijn de standaard A, B en C diploma’s binnen, dan kan je kind nog veel meer leren. Denk aan zwemvaardigheid, snorkelen of duiken. Of misschien wil je kind wel de snelste leren worden bij wedstrijdzwemmen of de mooiste figuren maken bij het schoonzwemmen.

Fietsen

In Nederland zijn we gek op fietsen, zowel op de activiteit als de fiets zelf. Waarom zou je het dan niet in een lichaamsbewegingsmoment veranderen? Fietsen roept een gevoel van vrijheid, onafhankelijkheid en trots op. Je kunt natuurlijk zelf op een zonnige dag een stuk de natuur in trekken, maar dit kan ook in clubverband. Zo kan tegenwoordig een kleuter al beginnen bij een clubje voor jonge kinderen die willen wielrennen of mountainbiken. Met fietsen leren jongeren geduld, discipline en zelfverzekerdheid. Deze sport bevordert de sterkte van de benen, coördinatie van de reflexen en verbetert de balans.

Fietsen kinderen
Mountain bike of wielrennen (Foto: Pixabay)

Inline Skating

Dat skaten de laatste jaren aan populariteit wint, uit in de opkomst van skateclubjes. Of het nu gaat om een kleuter of een ouder kind, skaten ontwikkelt betere reflexcoördinatie, lenigheid, lichaamsbalans en spiersterkte. Het leuke aan deze activiteit is dat je het bijna overal kunt oefenen, en het ziet er ook nog eens tof uit!

Inline skating
Inline skating (foto: Pixabay)

Basketbal

Het perfecte team voor verlegen kinderen is de basketbalvereniging. Basketbal wordt gespeeld in teams en draagt actief bij aan de sociale vaardigheden van de speler, zowel tijdens en buiten het spel. Lichamelijk draagt basketbal bij aan betere lichaamscontrole door het zowel defensief als offensief spelen. Dribbelen helpt bij de hand-oog coördinatie en rennen met een bal draagt bij aan snelheid en traint de spieren.

basketbal
Basketbal (foto: Pixabay)

Hardlopen

Hardlopen is net als inline skating razendsnel in populariteit gegroeid, en dat zie je. Bijna elke hardloopwedstrijd heeft een speciale race voor de jongste deelnemers en atletiekteams groeien elk jaar. Overweeg een atletiekclubje voor je kind of ga samen regelmatig een rondje rennen in het bos. Hardlopen kost praktisch niets en is één van de beste vormen van lichaamsbeweging. Rennen draagt namelijk bij aan een goede focus, uithoudingsvermogen en concentratie. Leuk feit: regelmatig hardlopen versterkt het immuunsysteem, dus dit is uitermate geschikt voor kids die snel ziek worden.

Atletiek hardlopen
Atletiek (Foto: Pixabay)

Turnen

Turnen is zeker niet alleen voor olympische sporters! Ook voor kleuters die sterk in hun schoenen (willen) staan is een turnclub een ideale bezigheid. Het ligt misschien voor de hand: het grote voordeel aan turnen is natuurlijk de verbetering in balans en flexibiliteit. Maar ook sociaal doet het veel goed. Door turnen in groepen leer je op je teamgenoten vertrouwen en onbevreesd het toestel op te stappen.

Turnen
Turnen (Foto: Pixabay)

Cheerleading

Cheerleading zeg je, dat is toch alleen in de Verenigde Staten? Nee, tegenwoordig zijn er ook verenigingen voor cheerleaders in Nederland te vinden! Ideaal voor de kroost die over het algemeen niet erg geïnteresseerd is in sport – dit kan een goede manier zijn om toch energie kwijt te kunnen en sociale vaardigheden op te doen. Daarbij is cheerleading perfect om aan lenigheid, flexibiliteit en ritmegevoel te werken.

Cheerleading
Cheerleading (Foto: Pixabay)

Hoe dan ook, sporten is een goed idee

Welk sportclubje je ook kiest, bewegen zal hoe dan ook bijdragen aan de gezondheid en sociale vaardigheden van je opgroeiende kleintjes. Het belangrijkste is uiteindelijk natuurlijk dat je kroost gelukkig is bij hun sportclubje. Elke sportgezelschap helpt op een andere manier, maar vast staat dat kids die bewegen zich zelfverzekerder voelen en leren om instructies te volgen. Je nageslacht hoeft natuurlijk geen olympische ster te zijn, maar door zich bij een clubje aan te sluiten kun jij erop rekenen dat je een sociaal en gezond mens met een actieve geest zal opvoeden.

Heb je nog andere tips? Laat het weten in de commentaren.

Reageer

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.